12. sınıf Edebiyat Konu Anlatımı- Bireyin İç Dünyasını Konu Alan Eserler

20.03.2015 tarihinde 12.Sınıf Türk Edebiyatı Konu Anlatımı kategorisine eklenmiş, Kişi Okumuş ve 0 Yorum Yapılmış.

BİREYİN İÇ DÜNYASINI ESAS ALAN ESERLER

Bireyin iç dünyasını esas alan yazarlar insan gerçekliğini  farklı bir bakışla anlatmak, modern hayatın insan üzerindeki  etkilerini tespit etmek için psikoloji, psikoanalitik (psikoanaliz)  gibi bilimlerden ve dolayısıyla Freud’un görüşlerinden faydalanmışlardır.

Yazarlar, bireyin iç dünyasını anlatmak için, düş analizi (bireyin gördüğü rüyayı içerik olarak çözümlemek) ve bilinç akışı (insanın zihninden geçirdiklerini, çağrışımları, sınır koymadan, doğrudan peş peşe anlatmak) yollarından yararlanmışlardır.

Bireyin iç dünyasını esas alan eserlerde; bunalım, yabancılaşma, bireyin toplumla hesaplaşması, yalnızlık, sıkıntı, bilinçaltı, bireysel sorgulamalar, evrenin düzeni gibi konular ele alınır.

Mekân, olay ve zaman bireyin iç dünyasını esas alan eserlerde birey üzerindeki etkisiyle birlikte verilirken, toplumcu gerçekçi eserlerde toplumun sorunlarını, sınıflar arasındaki farklılıkları vermek için bir araç olarak kullanılır.

Bireyin iç dünyasını esas alan eserlerde çağrışımlara açık sanatsal bir üslupla ruh tahlillerine; toplumcu gerçekçi eserlerde halkın günlük konuşma diline, yerel söyleyişlere, açık ve sade bir anlatıma yer verilir.

Toplumcu gerçekçilerden farklı olarak insan gerçekliğini toplumsal yönüyle değil; psikolojik yönüyle anlatma gayreti içine girmişlerdir. Olaylardan ve insanlardan hareketle bireyin iç dünyasını anlatmışlardır.

Toplumda bireyin yabancılaşmasını anlatırken bunun sosyo-ekonomik yönünden çok bireyin ruh durumunu analiz etmeye çalışmışlardır. Psikolojik roman ve öyküde yazarın dikkati, bireyin iç dönüşümlerine ve manevi olarak yeniden doğuşuna yönelmiştir. Bu yüzden olay örgüsüne bağlı merak unsuru ikinci planda kalmış bireyin ruh hali ve iç çatışmaları gerçekçi psikolojik tasvirlerle verilmiştir.

Bu gruptaki yazarlar eserlerinde özellikle iç konuşma, bilinç akımı gibi teknikleri kullanırlar.

Başlıca temsilcileri: Abdülhak Şinasi Hisar, Ahmet Hamdi Tanpınar, Peyami Safa, Mustafa Kutlu, Tarık Buğra, Samiha Ayverdi..

Dönemin sanatçıları

  1. PEYAMİ SAFA (1889 – 1961)

 Psikolojik roman türünün usta ismidir.

 Roman tekniği oldukça gelişmiştir.

 Batılı olamayan ama Doğulu da kalamamış Türk toplumunu konu edinmiştir; bu konu Fatih – Harbiye romanında daha da öne çıkar.

 Dokuzuncu Hariciye Koğuşu hasta bir gencin psikolojisini anlattığı, yazarın otobiyografik romanıdır.

 Olaylardan çok psikolojik tahlillere önem vermiştir.

 Ekonomik nedenlerle Server Bedii takma adıyla Cingöz Recai adlı polisiye romanlar yazmıştır.

 “Kültür Haftası” adlı bir dergi çıkarmıştır.

Eserleri:

Roman: Dokuzuncu Hariciye Koğuşu, Matmazel Noraliya’nın  Koltuğu, Bir Tereddüdün Romanı, Sözde Kızlar, Fatih- Harbiye, Yalnızız, Mahşer

Deneme: Eğitim – Gençlik – Üniversite

Makale: Sanat, Edebiyat, Tenkit

 

2.TARIK BUĞRA (1918 – 1994)

 Öykü, roman, deneme ve tiyatrolarıyla tanınır.

 Öykü ve romanlarında Türk toplumunun tarihine yönelmiştir.

 Psikolojik ögelere yer vermiştir.

 Maupassant tarzı hikâyeye uygun hikâyeler yazmıştır.

 Kurtuluş Savaşı yıllarını anlattığı Küçük Ağa ve Osmanlı Devleti’nin kuruluşunu anlattığı “Osmancık” romanlarıyla tanınır.

Eserleri:

Roman: Küçük Ağa, Küçük Ağa Ankara’da, Osmancık, Firavun İmanı, İbişin Rüyası

Öykü: Yarın Diye Bir Şey Yoktur, Siyah Kehribar, Oğlumuz

 

  1. MUSTAFA KUTLU (1947 -)

 Bireyin iç dünyasını esas alan bir hikâyecidir.

 Dergâh dergisini çıkarmaktadır.

 İlk dönemlerinde Sait Faik ve Sabahattin Ali etkisinde hikâyeler yazmıştır. Bir dönem “sosyal değişim” konulu hikâye kitapları yazdıktan sonra bireylerin içlerinde olup bitenlerin aksettirildiği, çocukluk, aşk, çevre, köy varoş hayatı… gibi konuları daha çok nostaljik bir tarzla işlediği uzun hikayeler yazmıştır.

Eserleri:

Hikâye: Ortadaki Adam, Gönül İşi, Yokuşa Akan Sular, Yoksulluk içimizde, Ya Tahammül Ya Sefer, Bu Böyledir, Sır, Arka Kapak Yazıları, Hüzün ve Tesadüf, Uzun Hikâye, Mavi Kuş

Deneme: Şehir Mektupları

 

  1. SELİM İLERİ (1949 – )

 On dokuz yaşındayken yayımlanan “Cumartesi Yalnızlığı”  adlı ilk öykü kitabıyla dikkatleri çekmiştir.

 Bireyin zengin iç dünyasını yansıtmaya öncelik veren öyküler yazmıştır.

 Eserlerinde modernist ögelere yer vermiştir.

 Romanlarında bireyler arasındaki iletişimsizliği, yakın tarihte yaşamış bazı tanınmış kişilerin yaşamlarını vb. işlemiştir.

 Deneme, inceleme, anı, senaryo, tiyatro, antoloji vb. alanlarda eserleri de vardır.

Eserleri:

Hikâye: Cumartesi Yalnızlığı, Pastırma Yazı, Dostlukların Son Günü, Eski Defterlerde Solmuş Çiçekler, Son Yaz Akşamları, Bir Denizin Eteklerinde

Roman: Destan Gönüller, Her Gece Bodrum, Cehennem  Kraliçesi, Ölüm ilişkileri, Bir Akşam Alacası, Yalancı Şafak, Saz Caz Düğün Varyete, Yaşarken ve Ölürken, Mavi Kanatlarınla

Yalnız Benim Olsaydın, Kırık Deniz Kabukları, Yarın Yapayalnız

İnceleme: Aşk-ı Memnu ya da Uzun Bir Kışın Siyah Günler,  Kamelyasız Kadınlar

Anı: Annem İçin, Anılar Issız ve Yağmurlu

Antoloji: İlk Gençlik Çağına Öyküler (2 Cilt), Gençlere Türk Romanından Altın Sayfalar

Tiyatro: “Cahide Sonku Ölüm ve Elmas”

 

Please follow and like us:
Yazar Hakkında

Yazar : admin

Yazar Hakkında :

Yazarın Tüm Yazıları İçin Tıklayınız

Yorumlar
İsminiz
E-Posta Adresiniz
Yorumunuz

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.

Yorum onaylama sistemi etkin; yorumunuzun yayınlanması biraz zaman alabilir.

  • Meta

  • Enjoy this blog? Please spread the word :)