EDEBİ AKIMLAR-REALİZM (GERÇEKÇİLİK)

26.10.2012 tarihinde 11.Sınıf Türk Edebiyatı Konu Anlatımı kategorisine eklenmiş, Kişi Okumuş ve 0 Yorum Yapılmış.

 

REALİZM (GERÇEKÇİLİK)
  1. yüzyılın ikinci yarısından itibaren doğup gelişen realizmin kurucusu Gustave Flaubertdir. Fransız sanatçının Madam Bovary adlı romanı bu akımın “anayasası” kabul edilir.

Realizm (gerçekçilik), iki ayrı anlayışta gelişmiştir:

Eleştirel gerçekçilik: Gözlemlenen bireysel veya toplumsal gerçek-lerin belli bir dUnya görUşü ekseninde eleştiriye tâbi tutularak anlatılmasını esas alınır. “Sanat sanat içindir.” görüşü benimsenir. İdeolojik değildir.

Toplumcu gerçekçilik: Gerçek ve gerçeğin eleştirilmesi ile sınırlı kalınmaz; eleştirilen durumdan çıkış için bir yol da gösterilir. Diğer ıjpidan farklı olarak “Sanat toplum içindir.” anlayışı benimsenir. Edebiyat ideolojinin aracı yapılır. Marksizm’e ye Marksist ideolojiye dayanır.

Genel Özellikleri

Gerçekçi yazarların okuyucuyu eğitme gibi bir amaçları yoktur.

Gözlem, araştırma ve belgelere dayanarak, yaşananı nesnel bir şekilde aktarmayı amaçlarlar.

Çevre, insan gelişiminde önemli olduğundan önemsenmistir.

“Sanat sanat içindir.” anlayışı savunulmuştur.

Sağlam, titiz bir dil ve üslup anlayışı benimsenmiştir.

Olağanüstü, olay ve kişilere yer verilmemiştir.

Çağdaş insanı ve toplumu olduğu gibi anlatma amaçlanmıştır.

Yazarlar, eserlerde; kişiliklerini, gizlemişlerdir.

Mekân (çevre, nesneler) ile kişinin karakteri sezdirilmiştir.

Betimlemeler, kahramanın gözüyle yapılmıştır.

İnsanlar yaşadıkları çevreyle ve psikolojik yönleriyle işlenmiştir.

Eserlerde biçim güzelliğine ve kusursuzluğuna önem verilmiştir.

Konular gerçekten alınır. Yaşanan ve gözlenen gerçek bütün çıplaklığıyla anlatılır. Bunun sağlanması için gerektiğinde anket gibi bazı sanat dışı yöntemlere bile başvurulmuştur.

 

Başlıca temsilcileri:
DÜNYA EDEBİYATINDA
            Stendhal (Kırmız ve Siyah, Parma Manastırı)
            Balzac (Goriot Baba, Vadideki Zambak, Eugenie Grandet)
            G. Flaubert (Madame Bovary)
            Lev Tolstoy (Savaş ve Barış, Diriliş, Anna Karenina)
            Dostoyevski (Suç ve Ceza)
            A. Çehov (Vanya Dayı, Vişne Bahçesi)
            M. Şolohov (Ve Durgun Akardı Don)
            E. Hemingway (Çanlar Kimin İçin Çalıyor)
            J.Steinbeck (Gazap Üzümleri)
            Herman Melville (Moby Dick)
            Charles Dickens (Oliver Twist, David Copperfield)
            Gogol (Müfettiş, Ölü Canlar)
            Turganyev (Babalar ve Oğullar)
            M.Gorki (Çocukluğum, Benim Üniversitelerim, Ekmeğimi Kazanırken)
TÜRK EDEBİYATINDA REALİZM
            Recaizade Mahmut Ekrem (Araba Sevdası)
            Samipaşazade Sezai (Zehra)
            Nabizade Nazım (Kara Bibik)
            Halit Ziya Uşaklıgil (Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu, Kırık Hayatlar)
            Yakup Kadri Karaosmanoğlu (Kiralık Konak, Yaban……)
            Memduh Şevket Esendal (Ayaşlı ve Kiracıları)
            Reaşat Nuri Güntekin (Romanlarıyla)
            Refik Halit Karay (Romanları ve hikayeleriyle)
            Sait Faik Abasıyanık (Roman ve hikayeleriyle)
Yazar Hakkında
admin

Yazar : admin

Yazar Hakkında :

Yazarın Tüm Yazıları İçin Tıklayınız

Yorumlar
İsminiz
E-Posta Adresiniz
Yorumunuz

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.

Yorum onaylama sistemi etkin; yorumunuzun yayınlanması biraz zaman alabilir.